صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به عنوان شخصیت حقوقی مستقل منحصراً توسط نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی، تأسیس می‌گردند. این صندوق‌ها با مدیریت افراد متخصص، بر پایه اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیـار آن‏ها قرار می‌دهند در راستای ایجاد بازده مناسب‌تر در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشابه و به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری، با توجه به ماهیت و در قالب ترکیب دارایی‏های قید شده در امیدنامه خود در سبد متنوعـی از سهام، اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده‌های بانکی با نرخ ترجیحی سرمایه‌گذاری می‌نمایند. از این روبه افرادی که به ‏تازگی قصد ورود به بازار سرمایه (بورس) را دارند توصیه می‌شود به ‏جای خرید و فروش مستقیم سهام شرکت‌ها، از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها که با مکانیزم صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند، اقدام نمایند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در حقیقت یک سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهید که این سبد به طور دایم تحت نظارت و مدیریت افراد متخصص و خبره است.

چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

 

صندوق‏های سرمایه‏ گذاری را بر مبناهای فاکتورهای متعددی می‏توان طبقه‏بندی کرد. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‏ها که عبارتند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (Mutual Funds)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت (Fixed Income) و صندوق‏های سرمایه ‏گذاری مختلط. همچنین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای هدف عبارتند از صندوق‏های سرمایه‏ گذاری جسورانه، نیکوکاری، اختصاصی بازارگردانی، زمین و ساختمان، کالایی، گواهی سپرده‏ها و … که در ایران همه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذکر شده در حال فعالیت هستند.

هم اکنون بیش از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت فعال وجود دارد که ارزش تقریبی دارایی آن‏ها به بیش از یکصد و سی و سه هزار میلیارد تومان (در حدود ۱۰% کل سپرده موجود در بانک‌ها) رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا از کدام نوع صندوق هاست؟

 

صندوق سرمایه ‏گذاری سهم آشنااز نوع صندوق‏های سرمایه‌گذاری در سهام است. در این نوع صندوق‏ها، وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران محترم در پرتفویی (سبدی) متشکل از سهام و حق تقدم سهام، سپرده‌های بانکی با نرخ سود ترجیحی و همچنین اوراق بهادار با درآمد ثابت (شامل اوراق قرضه، اوراق مشارکت، انواع اوراق بدهی، اوراق صکوک، اوراق دولتی و …) ، سرمایه‌گذاری و مدیریت می‌شود.

چرا در صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت سهم آشنا به شماره ثبت ۱۱۲۲۳ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و هچنین تحت شماره ۳۳۰۶۵ و شناسه ملی ۱۴۰۰۳۸۰۲۳۶۱ در اداره ثبت شرکت‌ها در دی ماه سال ۱۳۹۲ با مدیریت سبدگردان سهم آشنا در سال 1392 تاسیس گردیده است. از مزایای رقابتی این صندوق می‌توان به عدم پرداخت کارمزد صدور و ابطال و یا جریمه ناشی از ابطال زود هنگام به مدیر صندوق(ناشی از سیاست‌های رقابتی مدیر صندوق)و ارائه خدمات غیر حضوری جهت سهولت دسترسی به گزارشات ویژه هر سرمایه‏گذار از طریق تارنمای صندوق اشاره نمود.

ارزش هر واحد صندوق‌ چگونه مشخص می‌شود؟

 

واحد سرمایه‌گذاری، کوچکترین جزء سرمایه صندوق است که قابلیت صدور و ابطال دارد و مشابه برگه سهم در شرکت‌هاست. ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) تا ساعت ۱۴ روز کاری بعد، از تقسیم مابه ‌التفاوت دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق بر تعداد کل واحدهای معتبر به دست آمده که این عدد مبنای صدور ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق چگونه است؟

 

سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند با یک‏بار مراجعه حضوری به محل مدیر ثبت صندوق و همراه داشتن مدارک هویتی (جهت احراز هویت) اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. هر چند که این امکان وجود دارد تا نمایندگان مدیر صندوق در شرایط خاص در محل سرمایه‌گذاران محترم نسبت به انجام مراتب قانونی اقدام نمایند. پس از واریز وجه به حساب بانکی صندوق (از طریق مراجعه به بانک و یا با استفاده از دستگاه کارت‏خوان موجود در محل مدیر صندوق)، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری بر مبنایNAV روز کاری بعد صورت می گیرد.

یکی از مهمترین مزایای صندوق سرمایه‌گذاری آینده آشنا ایرانیان، این است که در صورت درخواست ابطال، وجه آن بر مبنای NAV روز بعد محاسبه شده و مبلغ واحدهای ابطال شده دو روز کاری بعد از درخواست به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌گردد.

به منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران محترم پس از یکبار مراجعه حضوری جهت احراز هویت، امکان صدور و یا ابطال واحدهای صندوق سهم آشنااز طریق تارنمای صندوق به آدرس www.samf.ir و یا تارنمای www.fundshop.ir برای سرمایه‌گذاران عزیز فراهم گردیده است تا با سهولت بیشتری نسبت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام نمایند.

نحوه پرداخت سود صندوق چگونه است؟ آیا سود صندوق همواره ثابت و به کلیه سرمایه‌گذاران به میزان یکسان تعلق می‌گیرد؟

 

پرداخت سود در این صندوق به صورت سالیانه بوده و بر مبنای خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV) در روز ۲۹ اسفند هر سال محاسبه و حداکثر تا ۲ روز کاری بعد به سرمایه‌گذاران محترم پرداخت می‌گردد.‌ این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد تا با انتخاب خود تصمیم بگیرند در زمان تقسیم سود، سود حاصله به حساب مد نظرشان واریز و یا جهت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری جدید، مجدداً در صندوق سرمایه‌گذاری گردد تا از مزایای سود مرکب آن بهره‌مند گردند.

آیا محدودیتی برای حداقل یا حداکثر سرمایه گذاری در این صندوق وجود دارد؟

 

شما تنها با خرید ۱ واحد (به مبلغ اسمی ۱ میلیون ریال) می‌توانید از سود صندوق بهره مند شوید. حداکثر سقف سرمایه‌گذاری برای هر شخص حقیقی یا حقوقی معادل ۱۰۰ میلیارد ریال می‌باشد. صندوق سهم آشنابا مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار هم اکنون می‌تواند تا سقف ۱،۰۰۰ میلیارد ریال در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی مطابق امیدنامه خود سرمایه‌گذاری کند.. بدیهی است با استقبال گسترده‌ی سرمایه‌گذاران این سقف با مجوز سازمان بورس قابلیت افزایش مجدد را خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران محترم می توانند کلیه اطلاعات مورد نیاز از جمله اساسنامه و امیدنامه صندوق، بازدهی، گزارش مجامع، اخبار صندوق و همچنین اطلاعات گردش حساب و دارایی خود را بعد از دریافت شناسه و رمز عبور در تارنمای صندوق به نشانی www.samf.ir ملاحظه نمایند.