صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 

صندوقهای سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به عنوان شخصیت حقوقی مستقل منحصرا توسط نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی، تأسیس میگردند. این صندوقها با مدیریت افراد متخصص، بر پایه اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیار آنها قرار میدهند در راستای ایجاد بازده مناسبتر در مقایسه با سایر فرصتهای سرمایه‌گذاری مشابه و به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری، با توجه به ماهیت و در قالب ترکیب داراییهای قید شده در امیدنامه خود در سبد متنوعی از سهام، اوراق با درآمد ثابت و یا سپردههای بانکی با نرخ ترجیحی سرمایه‌گذاری مینمایند. از این رو به افرادی که بهتازگی قصد ورود به بازار سرمایه (بورس) را دارند توصیه میشود بهجای خرید و فروش مستقیم سهام شرکتها، از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوقها که با مکانیزم صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عمل میکنند، اقدام نمایند . با سرمایه‌گذاری در این صندوقها در حقیقت یک سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل میدهید که این سبد به طور دایم تحت نظارت و مدیریت افراد متخصص و خبره است .

چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

 

صندوقهای سرمایه‌گذاری را بر مبناهای فاکتورهای متعددی میتوان طبقه‌بندی کرد. انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‌ها که عبارتند از صندوقهای سرمایه‌گذاری در سهام (Mutual Funds)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت (Fixed Income) و صندوقهای سرمایه‌گذاری مختلط. همچنین انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری بر مبنای هدف عبارتند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، نیکوکاری، اختصاصی بازارگردانی، زمین و ساختمان، کالایی، گواهی سپرده‌ها و… که در ایران همه انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری ذکر شده در حال فعالیت میباشند. هم اکنون بیش از ۰۵ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت فعال وجود دارد که ارزش تقریبی دارایی آنها به بیش از یکصد و سی هزار میلیارد تومان (در حدود ۰۵ % کل سپرده موجود در بانکها) رسیده است.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم از کدام نوع صندوق هاست؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم از نوع صندوقهای سرمایه‌گذاری بازارگردانی است که وظیفه بازارگردانی سهام شرکتهای آسان پرداخت پرشین، ریل سیر کوثر، مهندسی نصیر ماشین، آسیاتک، شهداب ناب خراسان و گز سکه را طبق تعهدات مشخص شده در امید نامه صندوق انجام می دهد. در این نوع صندوقها، در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدیدی خواهد بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست میآید . بنابراین صندوق بازارگردانی از صفهای خرید و فروش بی مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار کمک میکند.

چرا در صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم به شماره ثبت ۰۰۰۱۱ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و هچنین تحت شماره ۳۵۹۰۱ و شناسه ملی ۰۳۵۵۱۰۵۵۱۳۱ در اداره ثبت شرکتها در مهرماه سال ۰۱۹۶ با مدیریت کارگزاری سهم آشنا تأسیس گردیده است. از مزایای این صندوق میتوان به عدم پرداخت کارمزد صدور و ابطال و یا جریمه ناشی از ابطال زود هنگام به مدیر صندوق (ناشی از سیاستهای مدیر صندوق) اشاره نمود.

ارزش هر واحد صندوق‌ چگونه مشخص می‌شود؟

 

واحد سرمایه‌گذاری، کوچکترین جزء سرمایه صندوق است که قابلیت صدور و ابطال دارد و مشابه برگه سهم در شرکتهاست. ارزش خالص داراییهای صندوق (NAV) تا ساعت ۰۳ روز کاری بعد، از تقسیم مابه التفاوت داراییها و بدهیهای صندوق بر تعداد کل واحدهای معتبر به دست آمده که این عدد مبنای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است. همچنین هر سهم مورد بازارگردانی به تنهایی نیز NAV صدور و ابطال جداگانه ای دارد که آن نیز تا ساعت ۰۳ روز کاری بعد محاسبه می‌شود که این عدد مبنای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری آن سهم مورد بازارگردانی در صندوق است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق چگونه است؟

 

سرمایه‌گذاران محترم میتوانند با یکبار مراجعه حضوری به محل مدیر ثبت صندوق و همراه داشتن مدارک هویتی )جهت احراز هویت( اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. پس از واریز وجه به حساب بانکی صندوق، صدور واحدهای سرمایهگذاری بر مبنای NAV روز بعد برای یک سهم بازارگردانی خاص که سرمایه‌گذار درخواست آن را دارد، صورت میگیرد.

به منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران محترم اقدامات لازم در حال پیگیری است که پس از یکبار مراجعه حضوری جهت احراز هویت، امکان صدور و یا ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم از طریق تارنمای صندوق به آدرس www.ammf.ir برای سرمایه‌گذاران عزیز فراهم گردد تا با سهولت بیشتری نسبت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام نمایند.

آیا محدودیتی برای حداقل یا حداکثر سرمایه‌گذاری در این صندوق وجود دارد؟

 

شما تنها با خرید ۱ واحد (به مبلغ اسمی ۱ میلیون ریال) میتوانید از سرمایه‌گذار صندوق شوید. در این صندوق سقفی برای سرمایه‌گذاری برای اشخاص حقیقی یا حقوقی ندارد. صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار بازارگردان سهام شرکتهای آسان پرداخت پرشین، ریل سیر کوثر، مهندسی نصیر ماشین، آسیاتک، شهداب ناب خراسان و گز سکه است.

سرمایه‌گذاران محترم می توانند کلیه اطلاعات مورد نیاز از جمله اساسنامه و امیدنامه صندوق، بازدهی، گزارش مجامع، اخبار صندوق و همچنین اطلاعات گردش حساب و دارایی خود را (بعد از دریافت شناسه و رمز عبور) در تارنمای صندوق به نشانی www.ammf.ir ملاحظه نمایند.