صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به عنوان شخصیت حقوقی مستقل منحصراً توسط نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی، تأسیس می‌گردند. این صندوق‌ها با مدیریت افراد متخصص، بر پایه اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیـار آن‏ها قرار می‌دهند در راستای ایجاد بازده مناسب‌تر در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشابه و به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری، با توجه به ماهیت و در قالب ترکیب دارایی‏های قید شده در امیدنامه خود در سبد متنوعـی از سهام، اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده‌های بانکی با نرخ ترجیحی سرمایه‌گذاری می‌نمایند. از این رو به افرادی که به‏ تازگی قصد ورود به بازار سرمایه (بورس) را دارند توصیه می‌شود به‏ جای خرید و فروش مستقیم سهام شرکت‌ها، از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها که با مکانیزم صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند، اقدام نمایند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در حقیقت یک سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهید که این سبد به طور دایم تحت نظارت و مدیریت افراد متخصص و خبره است.

چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

 

صندوق‏های سرمایه‏ گذاری را بر مبناهای فاکتورهای متعددی می‏توان طبقه‏ بندی کرد. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‏ها که عبارتند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (Mutual Funds)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت (Fixed Income) و صندوق‏های سرمایه ‏گذاری مختلط. همچنین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای هدف عبارتند از صندوق‏های سرمایه‏ گذاری جسورانه، نیکوکاری، اختصاصی بازارگردانی، زمین و ساختمان، کالایی، گواهی سپرده‏ها و … که در ایران همه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذکر شده در حال فعالیت هستند.

هم اکنون بیش از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت فعال وجود دارد که ارزش تقریبی دارایی آن‏ها به بیش از یکصد و سی و سه هزار میلیارد تومان (در حدود ۱۰% کل سپرده موجود در بانک‌ها) رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری جایزه علمی پیامبر اعظم از کدام نوع صندوق هاست؟

 

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری جایزه علمی پیامبر اعظم از نوع صندوق‏های سرمایه‌گذاری بازارگردانی است که وظیفه بازارگردانی سهام شرکت گروه مپنا و شرکت تولید برق عسلویه مپنا ، و همپنین اوراق سلف موازی برق سنندج مپنا طبق تعهدات مشخص شده در امید نامه صندوق را انجام می دهد. در این نوع صندوق‏ها، در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدید خواهد بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می‌آید. بنابراین صندوق بازارگردانی از صف‌های خرید و فروش بی مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار کمک می‌کند. سازمان بورس به‌منظور حمایت از این صندوق در نظر دارد کارمزد معاملات این صندوق را با ۸۰ درصد تخفیف ارائه دهد، ضمن اینکه ایستگاه‌های معاملاتی در اختیار کسانی که صندوق اختصاصی بازارگردانی را اداره می‌کنند قرار دهد تا معاملات صندوق را در آن ایستگاه‌های اختصاصی انجام دهند.

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) چیست؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) به شماره ثبت ۱۱۳۸۰ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و هچنین تحت شماره ۳۶۶۶۳ و شناسه ملی ۱۴۰۰۵۱۹۲۷۹۱ در اداره ثبت شرکت‌ها در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ با مدیریت کارگزاری سهم آشنا، ضمانت نقدشونگی تامین سرمایه آرمان و مدیریت اجرایی انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان با نوع نیکوکاری و در اوراق با درامد ثابت تاسیس گردیده است. هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری وجوه از اشخاص نیکوکار و اختصاص آن‌ها به خرید انواع دارایی‌های موضوع امیدنامه صندوق به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع و سپس مطابق تصمیم سرمایه‌گذار، اختصاص تمام منافع حاصله به امور نیکوکارانه مندرج در امیدنامۀ صندوق یا اختصاص بخشی از منافع حاصله به سرمایه‌گذار و باقیماندۀ آن به امور نیکوکارانۀ مندرج در امیدنامۀ صندوق است.

اهداف نیکوکارانه صندوق جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) چیست؟

 

تامین مالی جایزه مصطفی (ص) به منظور معرفی و تقدیر از برترین های علم و فناوری در جهان اسلام، همچنین سرمایه گذاری و حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام به ویژه در حوزه های مرتبط با جایزه در قالب گرنت های پژوهشی و تحقیقاتی، تسهیلات مالی جهت تجاری سازی طرح های فناور می باشد.

آشنایی با جایزه مصطفی (ص)

 

امروزه اهمیت علم و دانش و تاثیر آن بر زندگی بشر بر همگان آشکار است، همه مکاتبات بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخار آمیز می شمرند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به این مقوله پرداخته و آن را بزرگ شمرده و انسان ها را به تعلیم و تعلم فراخوانده است.

این رویکرد موجب پیشرفت علمی، اختراعات تکنولوژی و ایجاد تمدنی عظیم و شگرف توسط پیروان آیین سعادت بخش اسلام گردیده است. دانشمندان فراوانی همچون جابر ابن حیان، خوارزمی، رازی، فارابی، ابن هیثم، این سینا، ابن ارشد و بسیاری دیگر که با تلاشی سخت در حوزه های مختلف علوم به فعالیت پرداختند و پایه های پیشرفت، بسط و توسعه علوم را در بسیاری از بخش ها فراهم کردند. اینان که پیروان راستین پیامبر علم و حکمت بودند برای جامعه اسلامی مجد و عظمت و افتخار و شرف به ارمغان آورده و اقتدار و سر افرازی امت اسلامی را در جهان به نمایش گذاردند.

در راستای زمینه سازی برای تجدید تمدن نوین اسلامی، هم گرایی و توسعه همکاری علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی، طرح اعطای جایزه مصطفی (ص) با نام بین المللی Mustafa prize به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان، در سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) اهدا می گردد.

اهداف و رویکردهای جایزه عبارتست از:

  • معرفی دستاوردهای علمی فناوری های برتر دانشمندان و فناوران کشورهای اسلامی
  • تقدیر از صاحبان دستاورهای علمی و فناوری برتر کشورهای اسلامی و تشویق و ترغیب مسلمانان به تولید علم و فناوری
  • تقویت جایگاه علم و فناوری در جهان اسلام و تشریک مساعی، هم افزایی و هم گرایی دانشمندان کشورهای اسلامی

بر این اساس در دوره اول چهار جایزه به شرح زیر اهدا خواهد شد:

  • اثر برتر علوم و فناوری زیستی و پزشکی
  • اثر برتر علوم و فناوری نانو
  • اثر برتر علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • اثر برتر دانشمندان مسلمان

جایزه چهارم ( اثر برتر دانشمندان مسلمان جهان) به اثری علمی فناوری اهدا می شود که در سه حوزه تخصصی جایزه قرار نداشته باشد.

انواع مشارکت در صندوق های نیکوکاری چگونه است؟

 

سرمایه‌گذار می‌تواند در هنگام پذیره‌نویسی یا در طول دورۀ فعالیت صندوق، درخواست کند که گواهی سرمایه‌گذاری مربوطه به نام مدیر اجرا صادر شود. در این‌صورت، منافع حاصل از سرمایه‌گذاری، به مدیر اجرا پرداخت می‌شود تا در امور نیکوکاری مندرج در امیدنامه صرف شود. درهنگام انحلال صندوق، سهم واحدهای سرمایه‌گذاری که به‌نام مدیر اجرا صادرشده است نیز به مدیر اجرا پرداخت می‌شود تا در امور نیکوکارانۀ یادشده صرف شود. هم‌چنین سرمایه‌گذار می‌تواند، ضمن درخواست صدور گواهی‌سرمایه‌گذاری به نام خود، تمام منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خود را به امور نیکوکارانه مندرج در امیدنامه اختصاص‌دهد یا بخشی از منافع را (که حداکثر آن در امیدنامه درج شده‌است) به خود اختصاص دهد و مابقی منافع را به امور نیکوکارانۀ مذکور اختصاص دهد. هر بخش از منافع که به امر نیکوکارانه یادشده اختصاص داده‌شده باشد به مدیر اجرا پرداخت می‌شود تا در امور مذکور، صرف نماید. در صورتی‌که سرمایه‌گذار، واحدهای سرمایه‌گذاری را به مدیر اجرا منتقل ننموده و خود مالک واحدهای سرمایه‌گذاری محسوب ‌شود، می‌تواند نحوۀ اختصاص منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهد.

ارزش هر واحد صندوق‌ چگونه مشخص می‌شود؟

 

واحد سرمایه‌گذاری، کوچکترین جزء سرمایه صندوق است که قابلیت صدور و ابطال دارد و مشابه برگه سهم در شرکت‌هاست. ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) تا ساعت ۱۴ روز کاری بعد، از تقسیم مابه ‌التفاوت دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق بر تعداد کل واحدهای معتبر به دست آمده که این عدد مبنای صدور ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است.

ضامن نقد شوندگی صندوق به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

 

ضمانت نقد شوندگی بدان معناست که چنانچه دسترسی سریع به سپرده‏های بانکی یا امکان نقد شوندگی سریع اوراق یا سهام موجود در صندوق وجود نداشته باشد، ضامن نقد شوندگی(بانک حکمت ایرانیان) پرداخت وجه جهت تأمین نقدینگی لازم برای پرداخت بدهی ناشی از ابطال واحدهای سرمایه‏ گذاری را تضمین کرده است. آیا ابزار مالی قابل سرمایه‌گذاری دیگری را می‌شناسید که این چنین دارای ضمانت پرداخت مطمئن باشد؟

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق چگونه است؟

 

سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند با یک‏بار مراجعه حضوری به محل مدیر ثبت صندوق و همراه داشتن مدارک هویتی (جهت احراز هویت) اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. هر چند که این امکان وجود دارد تا نمایندگان مدیر صندوق در شرایط خاص در محل سرمایه‌گذاران محترم نسبت به انجام مراتب قانونی اقدام نمایند. پس از واریز وجه به حساب بانکی صندوق (از طریق مراجعه به بانک و یا با استفاده از دستگاه کارت‏خوان موجود در محل مدیر ثبت صندوق)، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری بر مبنایNAV همان روز صورت می گیرد.

یکی از مهمترین مزایای صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص)، این است که در صورت درخواست ابطال، وجه آن بر مبنای NAV روز بعد محاسبه شده و مبلغ واحدهای ابطال شده دو روز کاری بعد از درخواست به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌گردد.

ه منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران محترم پس از یکبار مراجعه حضوری جهت احراز هویت، امکان صدور و یا ابطال واحدهای صندوق نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) از طریق تارنمای صندوق به آدرس www.mpfund.ir برای سرمایه‌گذاران عزیز فراهم گردیده است تا با سهولت بیشتری نسبت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام نمایند.

نحوه پرداخت سود صندوق چگونه است؟ آیا سود صندوق همواره ثابت و به کلیه سرمایه‌گذاران به میزان یکسان تعلق می‌گیرد؟

 

پرداخت سود در این صندوق مشابه بانک‌ها، به صورت شش ماهه بوده و بر مبنای خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV) در روز ۱۵ام شهریور و ۱۵ ام اسفند ماه هر سال محاسبه و حداکثر تا ۷ روز کاری به سرمایه‌گذارانی که صدور واحدهای سرمایه گذاری آنها از نوع بخشش قسمتی از سود است پرداخت می‌گردد.‌

یکی از الزامات امیدنامه صندوق‌ها پیش بینی حداقل سود سالیانه به عنوان تضمینی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران و تلاش حداکثری مدیر صندوق جهت کسب بازدهی بالاتر بوده که در صندوق نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز این پیش بینی به میزان ۱۷ درصد سالیانه است. بنابراین سود پرداختی در ماه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

سرمایه‌گذاران محترم می توانند کلیه اطلاعات مورد نیاز از جمله اساسنامه و امیدنامه صندوق، بازدهی، گزارش مجامع، اخبار صندوق و همچنین اطلاعات گردش حساب و دارایی خود را بعد از دریافت شناسه و رمز عبور در تارنمای صندوق به نشانی www.mpfund.ir ملاحظه نمایند.