صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به عنوان شخصیت حقوقی مستقل منحصراً توسط نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی، تأسیس می‌گردند. این صندوق‌ها با مدیریت افراد متخصص، بر پایه اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیـار آن‏ها قرار می‌دهند در راستای ایجاد بازده مناسب‌تر در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشابه و به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری، با توجه به ماهیت و در قالب ترکیب دارایی‏های قید شده در امیدنامه خود در سبد متنوعـی از سهام، اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده‌های بانکی با نرخ ترجیحی سرمایه‌گذاری می‌نمایند. از این روبه افرادی که به‏ تازگی قصد ورود به بازار سرمایه (بورس) را دارند توصیه می‌شود به‏ جای خرید و فروش مستقیم سهام شرکت‌ها، از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها که با مکانیزم صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند، اقدام نمایند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در حقیقت یک سبد سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهید که این سبد به طور دایم تحت نظارت و مدیریت افراد متخصص و خبره است.

چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

 

صندوق‏های سرمایه‏ گذاری را بر مبناهای فاکتورهای متعددی می‏توان طبقه‏بندی کرد. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‏ها که عبارتند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (Mutual Funds)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت (Fixed Income) و صندوق‏های سرمایه‏گذاری مختلط. همچنین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای هدف عبارتند از صندوق‏های سرمایه‏ گذاری جسورانه، نیکوکاری، اختصاصی بازارگردانی، زمین و ساختمان، کالایی، گواهی سپرده‏ها و … که در ایران همه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذکر شده در حال فعالیت هستند.

هم اکنون بیش از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت فعال وجود دارد که ارزش تقریبی دارایی آن‏ها به بیش از یکصد و سی و سه هزار میلیارد تومان (در حدود ۱۰% کل سپرده موجود در بانک‌ها) رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری امین آشنای ایرانیان از کدام نوع صندوق هاست؟

 

صندوق سرمایه گذاری امین آشنای ایرانیان از نوع صندوق‏های سرمایه‌گذاری بازارگردانی است که وظیفه بازارگردانی سهام شرکت گروه مپنا و شرکت تولید برق عسلویه مپنا ، و همپنین اوراق سلف موازی برق سنندج مپنا طبق تعهدات مشخص شده در امید نامه صندوق را انجام می دهد. در این نوع صندوق‏ها، در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدید خواهد بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می‌آید. بنابراین صندوق بازارگردانی از صف‌های خرید و فروش بی مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار کمک می‌کند. سازمان بورس به‌منظور حمایت از این صندوق در نظر دارد کارمزد معاملات این صندوق را با ۸۰ درصد تخفیف ارائه دهد، ضمن اینکه ایستگاه‌های معاملاتی در اختیار کسانی که صندوق اختصاصی بازارگردانی را اداره می‌کنند قرار دهد تا معاملات صندوق را در آن ایستگاه‌های اختصاصی انجام دهند.

چرا در صندوق سرمایه گذاری امین آشنای ایرانیان سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان به شماره ثبت ۱۱۰۴۹ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و هچنین تحت شماره ۲۹۰۴۰ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۷۵۲۳۹۴ در اداره ثبت شرکت‌ها در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ با مدیریت کارگزاری سهم آشنا تاسیس گردیده است. این صندوق با همت مدیران صندوق، موفق به کسب رکورد بی‌نظیر بازدهی متوسط نزدیک به ۲۶% (و سود مرکب بیش از ۲۸%) در سال ۱۳۹۵ شده و بدین ترتیب رتبه نخست بهترین بازدهی را در بین کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (به استناد سایتwww.fipiran.com ) و سایر بازارهای رقیب مشابه کسب کرده است. پیش‌بینی می‌گردد این سودآوری بالا همچنان تداوم یابد.

علاوه بر بازدهی بالا، از سایر مزایای رقابتی این صندوق می‌توان به عدم پرداخت کارمزد صدور و ابطال و یا جریمه ناشی از ابطال زود هنگام به مدیر صندوق(ناشی از سیاست‌های رقابتی مدیر صندوق)و ارائه خدمات غیر حضوری جهت سهولت دسترسی به گزارشات ویژه هر سرمایه‏ گذار از طریق تارنمای صندوق و ربات تلگرام و همچنین صدور و ابطال واحدهای سرمایه‏ گذاری از طریق سامانه fundshop، ربات تلگرام و همچنین سامانه آنلاین کارگزاری اشاره نمود. مجموع این ویژگی‌ها موجب گشته که این صندوق به عنوان یکی از جذابترین گزینه‏ های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سپرده‌گذاری در بانک‌ها، خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشابه هم در بازه زمانی کوتاه‏مدت و هم بلند مدت، مورد توجه شایان اشخاص حقیقی و حقوقی قرار بگیرد.

ارزش هر واحد صندوق‌ چگونه مشخص می‌شود؟

 

واحد سرمایه‌گذاری، کوچکترین جزء سرمایه صندوق است که قابلیت صدور و ابطال دارد و مشابه برگه سهم در شرکت‌هاست. ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) تا ساعت ۱۴ روز کاری بعد، از تقسیم مابه ‌التفاوت دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق بر تعداد کل واحدهای معتبر به دست آمده که این عدد مبنای صدور ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق چگونه است؟

 

سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند با یک‏بار مراجعه حضوری به محل مدیر ثبت صندوق و همراه داشتن مدارک هویتی (جهت احراز هویت) اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. هر چند که این امکان وجود دارد تا نمایندگان مدیر صندوق در شرایط خاص در محل سرمایه‌گذاران محترم نسبت به انجام مراتب قانونی اقدام نمایند. پس از واریز وجه به حساب بانکی صندوق (از طریق مراجعه به بانک و یا با استفاده از دستگاه کارت‏خوان موجود در محل مدیر ثبت صندوق)، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری بر مبنایNAV همان روز صورت می گیرد.

یکی از مهمترین مزایای صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان، این است که در صورت درخواست ابطال، وجه آن بر مبنای NAV روز بعد محاسبه شده و مبلغ اسمی واحدهای ابطال شده یک روز کاری بعد از درخواست به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌گردد.

به منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران محترم پس از یکبار مراجعه حضوری جهت احراز هویت، امکان صدور و یا ابطال واحدهای صندوق امین آشنا ایرانیان از طریق تارنمای صندوق به آدرس www.iafi.ir و یا تارنمای www.fundshop.ir برای سرمایه‌گذاران عزیز فراهم گردیده است تا با سهولت بیشتری نسبت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام نمایند.

نحوه پرداخت سود صندوق چگونه است؟ آیا سود صندوق همواره ثابت و به کلیه سرمایه‌گذاران به میزان یکسان تعلق می‌گیرد؟

 

پرداخت سود در این صندوق مشابه بانک‌ها، به صورت ماهیانه بوده و بر مبنای خالص ارزش دارایی‌های صندوق (NAV) در روز ۲۵ هر ماه محاسبه و حداکثر تا ۳ روز کاری بعد از ۲۵ام به سرمایه‌گذاران محترم پرداخت می‌گردد.‌ این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد تا با انتخاب خود تصمیم بگیرند در زمان تقسیم سود، سود حاصله به حساب مد نظرشان واریز و یا جهت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری جدید، مجدداً در صندوق سرمایه‌گذاری گردد تا از مزایای سود مرکب آن بهره‌مند گردند.

یکی از الزامات امیدنامه صندوق‌ها پیش بینی حداقل سود سالیانه به عنوان تضمینی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران و تلاش حداکثری مدیر صندوق جهت کسب بازدهی بالاتر بوده که در صندوق امین آشنا ایرانیان نیز این پیش بینی به میزان۲۰ درصد سالیانه است. بنابراین سود پرداختی در ماه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. لازم به‏ذکر است بالاترین درصد پیش‏بینی سود مورد قبول سازمان بورس و اوراق بهادار، همان ۲۰ درصد سالیانه می‏باشد.

شایان ذکر است، برای آن دسته از سرمایه‌گذاران که پرداخت سود ثابت ماهیانه را به استناد مسائل شرعی جایز نمی‌دانند، سرمایه‌گذاری در صندوق به دلیل متفاوت بودن سود واقعی پرداختی در هر ماه (ناشی از مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای کشور با توجه به ماهیت اوراق مشارکت) و همچنین بهره‌مندی یکسان کلیه‌ی سرمایه‌گذاران صندوق در تمامی سود حاصله، مطلوب‌ترین گزینه‌ی سرمایه‌گذاری به لحاظ شرعی می‌باشد‌.

مزیت‌های رقابتی صندوق به عنوان یک خدمت ویژه مالی در کارگزاری چیست؟

 

کارگزاری سهم آشنا (رتبه الف) با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه ایران به عنوان مدیر صندوق امین آشنا ایرانیان، مفتخر است به کسانی که از طریق این کارگزاری به خرید و فروش سهام می‌پردازند به عنوان یک خدمت مالی فوق العاده، نسبت به صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از محل مانده وجوه بلا استفاده در حساب کارگزاری مشتری و همچنین پرداخت بدهی ایشان به کارگزاری ناشی از خرید هرگونه سهام یا اوراق، از طریق ابطال واحدها اقدام نماید. سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند از فاصله زمانی بین خرید سهام و تسویه بدهی ناشی از آن، به عنوان اهرمی جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاری خود استفاده نمایند و ضمن یهره مندی از حداکثر سود، دغدغه‌ای بابت واریز به‏موقع مبلغ بدهکاری ناشی از خرید سهام یا اوراق به حساب کارگزاری نداشته باشند.

آیا محدودیتی برای حداقل یا حداکثر سرمایه گذاری در این صندوق وجود دارد؟

 

شما تنها با خرید ۱ واحد (به مبلغ اسمی ۱ میلیون ریال) می‌توانید از سود صندوق بهره مند شوید. حداکثر سقف سرمایه‌گذاری برای هر شخص حقیقی یا حقوقی معادل ۱،۲۵۰ میلیارد ریال می‌باشد. صندوق امین آشنا ایرانیان با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار هم اکنون می‌تواند تا سقف ۵،۰۰۰ میلیارد ریال در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی مطابق امیدنامه خود سرمایه‌گذاری کند. صندوق امین آشنا ایرانیان با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار هم اکنون می‌تواند تا سقف ۵،۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه جذب کند. بدیهی است با استقبال گسترده‌ی سرمایه‌گذاران این سقف با مجوز سازمان بورس قابلیت افزایش مجدد را خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران محترم می توانند کلیه اطلاعات مورد نیاز از جمله اساسنامه و امیدنامه صندوق، بازدهی، گزارش مجامع، اخبار صندوق و همچنین اطلاعات گردش حساب و دارایی خود را بعد از دریافت شناسه و رمز عبور در تارنمای صندوق به نشانی www.iafi.ir ملاحظه نمایند.