تفاوت سامانه سامانه معاملات برخط (آنلاین) و معاملات اینترنتی (آفلاین) چیست؟

 در معاملات آنلاین مشتری نام کاربری و کلمه عبور معاملات آنلاین را از کارگزاری دریافت می­نماید و پس از ورود به سامانه آنلاین (abco.exirbroker.com)، بدون واسطه سفارش‌های خرید یا فروش سهام خود را به هسته معاملات ارسال می­نماید. امکان ویرایش و لغو سفارشات آنلاین به صورت لحظه­ای در سامانه آنلاین توسط مشتری امکان پذیر است.

در معاملات اینترنتی مشتری پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور معاملات اینترنتی از کارگزاری، به قسمت خدمات حساب مشتریان اینترنتی در سایت اصلی شرکت مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های درخواست خرید یا فروش اینترنتی، سفارش خود را در سامانه کارگزار ثبت می‌کند.

با چه مقدار پول می‌توانیم اقدام به خرید سهام در بورس نماییم؟

 حداقل سرمایه برای ورود به بورس محدودیت خاصی ندارد. البته برای خرید آنلاین سهام حداقل مبلغ سفارش باید ۱۰۰ هزار تومان باشد.

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب معاملات آنلاین سهم آشنا چیست؟

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • شماره حساب بانکی
  • کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • تکمیل فرم‌های کارگزاری (احراز هویت، قرارداد آنلاین، قرارداد اینترنتی و…)
  • ثبت نام در سایت سجام و دریافت کد 10 رقمی سجام

آدرس­‌های سامانه معاملات آنلاین کارگزاری سهم آشنا چیست؟

بهتر است برای ورود به سامانه آنلاین از طریق هر کدام از لینک­های موجود از مرورگر گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده نمایید.

سامانه معاملات برخط (قدیم):

https://abco.irbroker.com

https://abco.irbroker2.com

سامانه معاملات برخط اکسیر (جدید):

ebroker.ir

https://abco.exirbroker.com

آیا انجام معاملات آنلاین از طریق تلفن همراه و تبلت امکان پذیر است؟

 بله، در حال حاضر از طریق نرم افزار رایان همراه، نسخهIOS و ANDROID می­توانید اقدام به معامله آنلاین از طریق تلفن همراه و تبلت نمایید.

نرم افزار رایان همراه را از کافه بازار برای نسخه Android و اپ استور (SibApp) برای نسخه iOS دانلود نمایید. بین حروف انگلیسی و فارسی فاصله ها رعایت گردد.

جهت حل مشکلات اپلیکیشن رایان همراه در اندروید و ios، نسخه وب اپ معاملات آنلاین کارگزاری سهم آشنا در دسترس مشتریان کارگزاری قرار گرفته است. لطفا از طریق گوشی همراه خود (اندروید و ios) با ورود به لینک اکسیر abco.exirbroker.com اقدام فرمایید.

معاملات اوراق بهادار در بورس تهران در چه ساعاتی انجام می­گیرد؟

 معاملات اوراق‌ بهادار از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته به جزء روزهای تعطیل انجام می شود. همچنین ساعت پیش‌گشایش بازار از ۸:۳۰ شروع و تا ساعت ۰۹:۰۰ ادامه می‌یابد که در آن امکان ثبت، ویرایش و حذف سفارشات وجود دارد اما معامله­ای انجام نمی­شود.

چه مدت پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور می­توان به سامانه آنلاین وارد شد؟

 پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور از کارگزاری سهم آشنا، نام کاربری شما همان لحظه فعال خواهد شد. در غیر اینصورت با بخش پشتیانی سیستم (۲۷۷۱-۰۲۱ داخلی ۲) تماس حاصل نمایید.

اولویت انجام سفارشات در سامانه معاملات چگونه است؟

 اول قیمت سفارش، دوم زمان سفارش

بر اساس اولویت قیمت، یک سفارش خرید (فروش) اوراق بهادار با بیشترین (کمترین) قیمت در ابتدای صف خرید (فروش) قرار می‌گیرد و بر اساس اولویت زمان، سفارشی‌ که زودتر وارد سامانه معاملات شود جلوتر از سفارش هم قیمت خود قرار می‌گیرد. معامله هنگامی انجام می‌شود که سفارش‌های خرید و فروش قیمت یکسان داشته باشند.

سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران چیست؟

 شما همواره می­توانید اطلاعات کامل سهم­های خود (قیمت بر حسب ریال)، حجم معامله، ارزش معامله، اطلاعات امورسهام و…) را در لحظه از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، www.tsetmc.com مشاهده نمایید.

چگونه سابقه سفارشات خود در سامانه معاملات آنلاین را مشاهده کنیم؟

 پس از ورد به سامانه آنلاین در قسمت سفارشات در صف و معاملات می­توانید سفارشات و معاملات روز را مشاهده کنید، اما برای مشاهده کلیه سفارشات ارسالی در تاریخ­های مورد نظر در قسمت دفتر سفارشات این امکان برای شما فراهم شده است.

چگونه موقعیت خود را در صف خرید یا فروش مشخص کنیم؟

 در سامانه آنلاین اکسیر سهم آشنا پس از ارسال سفارش یک گزینه استعلام فعال خواهد شد که با کلیک بر روی آن میزان حجم معامله لازم برای انجام سفارش شما را نمایش می­دهد.

در سامانه آنلاین چگونه سفارش در صف را ویرایش نماییم؟

 درلیست سفارشات هنگامی که سفارش در وضعیت درصف قرار دارد امکان ویرایش سفارش وجود دارد. با کلیک بر روی دکمه ویرایش، پنجره ثبت سفارش به همراه اطلاعات ثبت شده قبلی باز می­شود. با تغییر اطلاعات می­توانید ثبت سفارش را مجدداً انجام دهید. بدین ترتیب سفارش به وضیت ویرایش شده و درصف تغییر می­نماید.

در سامانه آنلاین چگونه سفارش در صف را حذف نماییم؟

 هنگامی که سفارش ما در صف قرار می­گیرد برای کاربر یک دکمه حذف سفارش فعال می­گردد با کلیک بر روی گزینه حذف سفارش شما از صف حذف گردیده و اگر سفارش شما خرید بوده است دارایی بلوکه شده آزاد می‌گردد.

آیا می­توان مبلغ حاصل از فروش سهم را در همان روز دریافت کرد؟

 خیر. مبلغ مورد نظر ۲روز کاری پس از فروش سهام با توجه به ثبت درخواست پرداخت وجه از طرف مشتری به حساب ایشان واریز خواهد شد.

آیا ممکن است کسی در اولین دقایق بازار بورس سهامی را بخرد و ساعتی بعد همان را بفروشد؟

 بله. با راه اندازی سیستم جدید معاملات امکان فروش سهامی که همان روز خریداری شده وجود دارد.

در معاملات آنلاین چه هنگام پول از حساب مشتری بلوکه می­شود؟

 در معاملات آنلاین پس از ارسال سفارش خرید، پول از حساب شما در نزد کارگزاری به میزان ارزش سفارش به علاوه کارمزد، بلوکه می­گردد. در صورت انجام معامله در روز، پول از حساب شما برداشت شده اما در صورت عدم انجام سفارش پس از پایان جلسه معاملاتی پول بلوکه شده مجدداً از حساب شما آزاد خواهد شد.

مشتریان چگونه می­‌توانند درخواست پرداخت وجه (دریافت وجه از کارگزاری) را در سامانه آنلاین ثبت نمایند؟

پس از ورود به سامانه آنلاین اکسیر ابتدا گزینه درخواست پرداخت وجه را در سمت راست صفحه انتخاب نمایید، اگر از سامانه قدیم استفاده می­کنید باید گزینه عملیات و سپس گزینه درخواست پرداخت وجه را کلیک نمایید. میزان وجه قابل برداشت به تاریخ برای شما مشخص شده است. با انتخاب گزینه موردنظر، در آن تاریخ مبلغ درخواستی به حساب شما واریز خواهد شد. لازم به ذکر است حتما درخواست پرداخت وجه خود را تا ۲روز کاری بعد از فروش قبل از ساعت ۱۴:۰۰ در سیستم ثبت نمایید.

برای خرید نمادهای بازار پایه در سامانه آنلاین چه اقداماتی باید انجام داد؟

 برای خرید نمادهای بازار پایه حتما باید از سامانه اکسیر استفاده نمایید، سپس از قسمت پروفایل خود (بالا و سمت چپ) گزینه بیانیه­ های ریسک را انتخاب و تایید نمایید. در این صورت مجوز معاملات شما در سامانه آنلاین برای بازار مذکور صادر خواهد شد.

مشتریان چگونه می­توانند سقف خرید خود را جهت خرید سهام شارژ نمایند؟ (واریز وجه به حساب کارگزاری)

 پس از ورود به سامانه آنلاین اکسیر خود در سمت راست صفحه می­توانید گزینه پرداخت الکترونیکی را جهت واریز آنی وجه به حساب کارگزار انتخاب نمایید. (داشتن رمز دوم کارت برای واریز اینترنتی الزامی است). اگر از سامانه قدیم استفاده می­کنید باید گزینه عملیات و سپس گزینه پرداخت الکترونیکی را کلیک نمایید، پس از وارد کردن مبلغ پرداختی موردنظر و ثبت اطلاعات بانکی خود سقف خرید شما به اندازه مبلغ مذکور شارژ خواهد شد.

آیا امکان خرید و فروش واحدهای صندوق ETF و همچنین انواع اوراق مشارکت و اخزا در سیستم معاملاتی آنلاین وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد.

منظور از لینک کردن حساب چیست؟ برای چه بانک­هایی امکان لینک کردن توسط کارگزاری وجود دارد؟ مراحل لینک کردن حساب چیست؟

 هنگام مراجعه به کارگزاری و احراز هویت از شما شماره حساب دریافت خواهد شد. اگر حساب بانکی شما بانک ملت، سامان باشد، امکان لینک حساب شما در سیستم آنلاین امکان پذیر است.

لینک حساب به این معنی است که به جای پرداخت الکترونیک به حساب کارگزاری به منظور خرید سهام، می­توانید مستقیم از حساب بانکی خود اقدام به خرید سهم نمایید!

فعالسازی لینک حساب بانک ملت: در هنگام مراجعه به کارگزاری فرم تقاضای فعالسازی لینک حساب ملت را دریافت کرده و به نزدیک ترین شعبه بانک ملت (نیازی نیست الزاماً شعبه اصلی شما باشد) مراجعه نمایید و پس از دریافت فرم تاییدیه فعالسازی حساب ملت از بانک، آن را به کارگزاری جهت فعالسازی نهایی تحویل دهید.

فعالسازی لینک حساب بانک سامان: در این حالت نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری نیست. شما می توانید با داشتن رمز نت بانک، وارد سامانه نت بانک بانک سامان خود شوید و در قسمت معاملات بازار سرمایه درخواست خود را ثبت نمایید در این حالت پس از ۲۴ ساعت فعالسازی حساب شما انجام خواهد شد.

اگر مشتری از حساب بانکی خود اقدام به خرید سهم یا اوراق نماید، آیا مبلغ حاصل از فروش به حساب بانکی مشتری یا به حساب کارگزاری واریز می­شود؟

 مبلغ حاصل از فروش به حساب کارگزاری واریز خواهد شد. سپس مشتری با ثبت درخواست پرداخت وجه وجه خود را (۲روزکاری پس از فروش) دریافت خواهد کرد.

کارگزار ناظر کیست و چه نقشی بر عهده دارد؟

 با راه اندازی سامانه جدید معاملات، دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار خواهد گرفت که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود. هرچند سهامداران می‌توانند با مراجعه به هر یک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند اما سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند. ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد.

چرا سهمی را که از طریق آنلاین خریداری کرده­‌ام ممکن است در پرتفوی خود مشاهده نکنم؟

 زمانی‌که کارگزار ناظر سهم شما کارگزاری غیر از سهم آشنا باشد شما در پرتفوی خود این سهم را نمی‌توانید ببینید و مسلما نمی­توانید اقدام به فروش سهم نمایید. ممکن است کارگزار ناظر سهم شما کارگزاری سهم آشنا باشد (تنها سهم را از کارگزاری سهم آشنا خرید کرده باشید) ولی به دلیل افزایش سرمایه، انتقال بازار و… کارگزار ناظر سهم شما به حالت پیش‌فرض (سپرده‌گذاری مرکزی) تغییر یافته باشد که در آن صورت هم باید تغییر کارگزار ناظر دهید.

تغییر کارگزار ناظر در کاگزاری سهم‌آشنا چگونه انجام می‌شود؟

 دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر کارگزاری است که مشتری برای اولین بار سهم موردنظر را از آن کارگزار خریداری کرده است که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود. سهامداران صرفاً از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند دارایی خود را به فروش برسانند. جهت فروش سهمی که کارگزار ناظر آن کارگزاری سهم آشنا نیست لازم است کارگزار ناظر آن نماد تغییر داده شود. تغییر کارگزار ناظر از هر یک از دو روش مراجعه حضوری و غیر حضوری در کارگزاری سهم آشنا امکان پذیر است:

  • غیرحضوری: برای ثبت درخواست تغییر کارگزاری ناظر به صورت غیرحضوری لازم است حتماً به سامانه آنلاین اکسیر سهم آشنا مراجعه نموده و گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نمایید. پس از اعلام نماد موردنظر و آپلود آخرین برگه سهم آن نماد، می‌توانید ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر را کلیک نمایید. یک روز کاری بعد کارگزار ناظر تغییر خواهد کرد.

توجه
۱- تنها در صورتی که آخرین معامله شما بر روی نماد مورد نظر از طریق کارگزاری سهم آشنا انجام شده باشد (مانده سهم در کارگزاری دیگر صفر باشد) تغییر ناظر شما بدون ارائه برگه سهم امکان پذیر است.
۲- در صورتی که سهام شما از طریق کارگزاری دیگر فریز شده باشد، می‌بایستی هماهنگی با کارگزار مقابل جهت رفع فریز را انجام دهید و پس از آن اقدام به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در سامانه آنلاین اکسیر نمایید.

  • حضوری: با همراه داشتن آخرین برگه سهم و اصل کارت ملی و شناسنامه خود به یکی از شعب کارگزاری سهم آشنا مراجعه کرده و فرم “درخواست تغییر ناظر” را تکمیل نمایید. یک روز کاری بعد ناظر سهم تغییر خواهد کرد.
    جهت دریافت آخرین برگه سهم خود می توانید به کارگزاری خریدار یا شرکت سپرده‌گذاری مراجعه نمایید.

برگه سهم خود را چگونه دریافت کنم؟
گاهی برای دریافت سود سهم یا موارد دیگر، به برگه سهم خود نیاز پیدا می‌کنید. در این موارد فقط کافی است به آدرس الکترونیکی online@abco.ir مکاتبه کنید و در متن ایمیل، نام برگه سهم‌های درخواستی خود را قید بفرمایید. برگه سهم درخواستی شما ظرف ۲۴ ساعت به آدرس الکترونیکی ثبت شده نزد کارگزار ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای تغییر ناظر چیست؟

 اصل مدرک شناسایی معتبر، آخرین برگه سهام مورد نظر مَمهور به مهر شرکت کارگزاری قبلی و یا امور سهام، تکمیل فرم درخواست انتقال ناظر (حقیقی/حقوقی) نزد کارگزاری جدید .لازم بذکر است سهم یک روز کاری بعد از تغییر ناظر قابل معامله خواهد بود.

برگه سهام چیست؟

 برگه سهام سند قابل معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد و اطلاعات مهمی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت، نام و مشخصات دارنده سهام و مبلغ اسمی سهم بر روی آن نوشته شده است.

افزایش سرمایه چیست؟

 هر‌گاه شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره، سهامداران شرکت افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بررسی و رأی‌گیری قرار می‌دهند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد.

روش‌های افزایش سرمایه چیست؟

 شرکت‌ها از سه روش می‌توانند سرمایه خود را افزایش دهند:

الف) از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه،

ب) از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق‌تقدم،

ج) از محل صرف سهام.

در روش اول، شرکت سهام جدید ناشی از افزایش‌ سرمایه را به سهامداران می‌دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی‌باشد.

در روش دوم، شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت ۱۰۰۰ ریال برای هر حق‌تقدم (به قیمت اسمی سهم) به سهامداران می‌فروشد.

در روش سوم با سلب حق‌تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره‌نویسی کلیه متقاضیان قرار می‌گیرد.

پذیره‌نویسی چیست؟

 عبارت است از فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد.

در چه صورت افزایش سرمایه شرکت به سهامداران تعلق می‌گیرد؟

 افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.

حق‌تقدم به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ شرایط خرید آن چیست؟

 به کسانی که سهام شرکت را در تاریخ مجمع فوق‌العاده در اختیار داشته باشند حق‌تقدم تعلق می‌گیرد. این افراد می‌توانند حق‌تقدم خود را در بورس به سایر سرمایه‌گذاران واگذار نمایند (فروش حق در مهلت پذیره‌­نویسی یا فروش توسط شرکت).

برای خرید حق ‌تقدم در بازار نیاز به شرایط خاصی نیست. تنها باید بتوانید در مهلت مقرر شده برای پذیره‌­نویسی آن را بفروشید یا اینکه با پرداخت مبلغ اسمی سهام (واریز مبلغ ۱۰۰۰ ریال به حساب شرکت) در افزایش سرمایه و تبدیل حق به سهم شرکت نمایید.

حق تقدم استفاده نشده چیست؟

 اگر فردی در مهلت تعین شده پذیره­نویسی حق تقدم مبلغ اسمی به ازای هر حق تقدم که به آن تعلق گرفته است را واریز نکند ( افزایش سرمایه از محل آورده) و یا حق تقدم خود را به فروش نرساند، در این حالت اصطلاحاً به این حق تقدم، حق تقدم استفاده نشده گفته می شود. در این حالت، شرکت در زمان پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده آنها را بفروش می­رساند. سپس کارمزدهای فروش از مبلغ مربوطه کسر و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز می نماید. قیمتی که این حق تقدم­ها به فروش می­رسد معمولاً نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم است. اما ممکن است از آن کمتر و یا بیشتر هم باشد.

در نهایت این نکته را مد نظر داشته باشید که هر فردی که در زمان برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، مشمول تصمیمات مجمع از قبیل افزایش سرمایه و … می شود. پس حق تقدم سهام به افرادی تعلق می­گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار بوده ­اند.

قیمت اسمی سهم چیست؟

 مبلغی است که هنگام چاپ و انتشار برگه سهام توسط شرکت بر روی آن نوشته می‌شود. این رقم مطابق ماده ۲۹ قانون تجارت نباید از ۱۰٫۰۰۰ ریال بیشتر باشد اما به طور معمول در اغلب شرکت‌های پذیرفته شده در بورس این مبلغ ۱٫۰۰۰ ریال است.

مراحل ثبت‌­نام غیرحضوری چیست؟

 برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک ثبت نام غیرحضوری (آشنا اکسپرس) مراجعه نمایید:

http://express.abco.ir

چگونه می­توان در باشگاه مشتریان عضو شد و چه خدماتی ارائه می­دهد؟

 کاربرانی که مشتری کارگزاری سهم آشنا هستند، می­توانند با ورود به سامانه باشگاه مشتریان مراحل عضویت را انجام دهند. برای آشنایی بهتر با خدمات باشگاه به سایت باشگاه مشتریان مراجعه نمایید.

http://club.abco.ir

برای سرمایه­‌گذاری در بورس از چه کسی می­توان مشاوره گرفت؟

 بخش مشاور سرمایه­‌گذاری شرکت کارگزاری سهم آشنا با مجوز رسمی از سازمان بورس در بخش مشاوره، سبدگردانی، مدیریت پورتفو و … همواره پاسخگوی شما خواهند بود.

تلفن واحد مشاوره سرمایه گذاری: 2771-021 داخلی255
سایت: www.saiaco.ir

کارمزد خرید و فروش معاملات در بازار سرمایه به چه میزان است؟

 کارمزد خرید و فروش از طریق تمامی سامانه ­ها برای مشتریان یکسان است و فرقی نمی­کند معاملات خود را به صورت آنلاین، آفلاین و حضوری انجام داده باشید. این نرخ­ها در بازار سرمایه یکسان و توسط نهاد قانون گذار تعیین می­‌شود.

مشاهده کارمزد‌ها